Skall man lägga ner eller reformera arbetsförmedlingen?


Hur skall man se på arbetsförmedlingen? Skall vi ha kvar en myndighet som många menar överlevt sig själv. Är det statens uppgift att se till att förmedla arbete? Det är ju lite av storebror ser lite det som beskrivs i boken 1984 av G. Orwell i boken som redan kom 1948 tycker jag.

Att de finns de som försvar arbetsförmedlingens sätt att jobba på förstår jag inte. Enligt de uppgifter som finns så förmedlar AF bara 10% av de lediga tjänsterna i landet och då har de monopol på att förmedla arbeten i Sverige. Är det ett ok resultat när vi svenskar har 14000st personer anställda?

Jag är övertygad om att varje platsförmedlare gör sitt yttersta för att göra ett gott jobb men budskapet från deras kunder de svenska arbetsgivarna och de arbetslösa är tydligt. Ärligt talat hade man haft resultat i aktiebolag hade man inte tvekat om vad man hade gjort. Man hade sätt över verksamheten sätt vad man behövde ändra på och hade varit så det visade sig inte gick reformera verksamheten så hade man lagt ner företaget. Det är så man även bör göra med arbetsförmedlingen anser jag.

Kommentarer

Mest lästa

Arbetsförmedlingen är bara förmycket

Detta är Fredrik Johansson

En dag i mitt arbetssökande liv