Vad måste ändras på?



Ärligt talat vad gör man på arbetsförmedlingen?  De verkar inte vilja ha kontakt med arbetssökande. Man har fel fokus, man stirrar sig blind på regler som till varje pris skall följas och då tvingas man ha reglerna i fokus och ej de arbetssökande. Jag har fått möjlighet att under ett år jobba på en utbildning för arbetssökande. Arbetsförmedlingen hade beställt en utbildning av min förra arbetsgivare så jag har prövat på att stå på andra sidan också.


Att se till individens behov är inget utifrån min erfarenhet arbetsförmedlingen gör. Man tvingar folk som inte är motiverade, folk som har språkliga problem, folk som har svår sockersjuka in i utbildning utan sommarledighet. Alla typer av förmåner tas i från den arbetssökande. Mina kollegor lyssnade inte på gruppen vilket jag till slut gjorde. Under utbildningen var det 11 pedagoger inne och var en av två som deltog i hela utbildningen. Ärligt talat bristerna i bemötandet av arbetslösa måste förändras skall arbetsförmedlingen överleva den 9 September så bör man ha ändrat sitt fokus från regel fixerat fokus till att ha den arbetssökande i fokus.


Kommentarer

Mest lästa

Arbetsförmedlingen är bara förmycket

Detta är Fredrik Johansson

En dag i mitt arbetssökande liv