Kreativ stund med stora termosmuggen



Det är lördag morgon och jag är oss min pappa. Det är varmt och jag ligger i sängen i mitt pojkrum och som klar blixt från himlen kommer suget efter kaffe riktigt mycket kaffe vill jag ha. Jag tar beslutet att ta mig ur sängen går ut i köket. Det första jag ser när jag kommer ut till köket är en av mina termosmuggar, den som spelat en så stor roll i mitt den som jag hade med mig på Bredfjällspelen, Termosmuggen bär tydliga spår av de två år som fick vara med i loggen och i fika tältet uppe på Bredfjället. Den har en brun klisterlapp på sig där en gång mitt namn stod Nu skulle den få den viktiga rollen att jag skulle mitt morgon kaffe.

Jag sätter på kranen och jag vet sedan åratal tillbaka hur mycket vatten som behövs för att jag skall en mygg kaffe. Rutinen sitter där det skall finnas plats för mjölk. Vrider på timern och trycker på kaffebryggarens knapp nu och det börjar lukta kaffe i hela köket.

Jag funderar på om det är klokt dricka kaffe då redan är rätt varmt, jag helt medveten om att kaffe är vätskedrivande men jag tar beslutet att ta min kaffe och gå ut på pappas stora altan. Tankarna flödar i tystheten till slut hämtar papper och en penna där skriver "Med en stor termos mugg och idéerna flödar" 30 min senare är jag vid datorn skriver detta . Ärligt talat så är tystnaden och ett ark papper och en penna ett bra sätt att få till en kreativ stund.

Kommentarer

Mest lästa

Arbetsförmedlingen är bara förmycket

Detta är Fredrik Johansson

En dag i mitt arbetssökande liv